SPRE UN PACT EDUCATIV ȘCOALĂ – SOCIETATE

·           …și un „steward” liric: 

Într-un articol anterior, propuneam să ne adunăm forțele spre a convinge societatea că suntem în stare să ne distingem în lume nu doar tăcut și decent prin felul special de muncă pe care o facem, ci și prin forța cuvântului în societate, pentru că dacă „întâi a fost cuvântul” – iar noi trebuie să ne asumăm vocația de a ne folosi de cuvânt – atunci de ce  nu?

Din nefericire de această dată, nu putem evada de sub clopotul lui Gauss și apar din când în când întâmplări care ne afectează profund, înainte de toate în sens autoreflexiv, în sensul unei mâhniri, a unei întristări și amărăciuni. Cazul „blându”- rătăcita și viciata de confuzia între arealul de lux rezidențial prin care se autoidentifica și „fițele” nesăbuite, deșănțate, extravagante prin care se poziționa față de semeni – ar trebui să ne scoată în spațiul public să-l abjurăm, să-l renegăm, să ne lepădăm noi înaintea restului societății de asemenea stări, care, în fond, nu au nicio legătură cu profesia: orice îndeletnicire ar fi avut personajul, ar fi ajuns la aceleași isprăvi. E foarte greu de suportat când ești lovit dintre ai tăi. Dincolo de întristare, prejudiciul de imagine, știrbirea prestigiului, la care cu atâta caznă trudesc sute de mii, produc stricăciuni și transformă vecinătatea noastră cu restul societății într-un hat, într-o fâșie neîngrijită care se vede prima atunci când suntem vizionați. 

·                Oricum, societatea este neprietenoasă cu școala, nu numai în România. La noi, însă, tonul dezbinărilor vine de unde nu te aștepți, iar dezbaterea academică, detașată, rece pe această temă abia pâlpâie, în timp ce bârfa, cleveteala televizată atrag și amețesc chiar și pe cei ce ar avea cu ce să se prezinte pe alte podiumuri de analiză. În alte zone ale Europei, spre care tot jinduim, genericul „școala și societatea” este o problemă amplu și solemn dezbătută, în conexiune cu viitorul societății, cu dezvoltarea și coeziunea ei, cu atât mai mult cu cât traversăm perioada aceasta de profundă criză.

·                În diverse contexte, suntem zgândăriți cu o falsă controversă: disputa, sau pseudodisputa de prioritate între școală și societate.  Aș cita fraza de încheiere a cunoscutei lucrări La formation de l’esprit scientifique a astăzi citatului filozof francez Gaston Bachelard: „La Société sera faite pour l’École et non pas l’École pour la Société”. O precizare: lucrarea apărea în 1932! De ce ne-o fi trebuind nouă câte 70-80 de ani să trecem în domeniul public ceea ce cartea ne spune? Încrederea în școală a funcționat perioade întregi ca un puternic imbold al acesteia, făcând-o, ca instituție, să funcționeze din îndatorire, nu din obligații formulate răutăcios, sau constrângeri deduse din diverse contexte ale dezbaterii. Am putea invoca aici ecuația universală a influențării succesului prin încrederea arătată celui ce „face”: succesul școlii poate fi în dependență și de încrederea pe care societatea o exprimă în potențialul său. Dacă am fi și noi răutăcioși, am spune că atunci când mii de „creiere” formate la noi pleacă în alte sisteme sociale, ne aflăm, de fapt, în fața unui export de creiere românești; avem toate argumentele, în acest caz, să spunem că școala este performantă, în timp ce societatea este ineficientă, pentru că ea cheltuie fără să beneficieze; interpretarea că ne aflăm în fața unui succes individual, și nu a unei reușite a școlii este o malițiozitate. Noi așteptăm de la societate să poată „importa” mii de creiere formate în alte sisteme de învățământ!

·                Da, suntem o comunitate bazată pe valori. Avem nevoie de un pact educativ între școală și societate, nu de pact național pentru educație: educația în sine să nu fie niciodată obiect de negociere, în care unii și-o doresc, iar alții nu prea, în care unul mai lasă și altul mai dă;  ne trebuie un „pact educativ”,  care poate fi prin el însuși un izvor de educație socială.


Share

24 ianuarie 2014 de Teodor Ștefănică
Categorii: Articole de fond | Etichete: , , , , | 3 comentarii

Comentarii (3)

Lăsați un comentariu

Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.